5.14.2012

djembe geschiedenis en cultuur


Deze djembe geschiedenis gids is overgenomen uit mijn zeer simplistische onderzoek en is gebaseerd op de verhalen die ik heb verteld door verschillende djembe leraren, andere muziek leraren, ouderlingen en historici die ik heb gesproken tijdens een reis in West-Afrika. I cant garantie voor de juistheid en feedback te ontvangen van elke geïnteresseerde lezer die denkt dat een deel van het onjuist is.

Vroeg West-Afrikaanse Cultuurgeschiedenis
Het richt zich vooral op de geschiedenis van de Mande Rijk van West-Afrika en hoe het heeft invloed gehad op djembe spelen vandaag. De moderne geschiedenis van West-Afrika werd vooral beïnvloed door het kolonialisme (en de latere ondergang), maar dit heeft ook geleid tot enige verwarring, aangezien de verschillende talen (Frans, Engels en de inheemse dialecten) maken vaak gebruik van verschillende woorden om hetzelfde te beschrijven. Voor de toepassing van deze studie worden de volgende interpretaties gebruikt:

Mande de oorspronkelijke thuisland beschouwd als de grotere deel van de rivier de Niger ruwweg tussen Kouroussa (Guinea) en Bamako (Mali) zijn. (Mande kan worden aangeduid als Mali).
Malinke die mensen die blijven geografisch in het thuisland van Mali en Guinee
Mandinka die mensen die verder westwaarts zich in het Senegambia gebied (Senegal en Gambia)

Het belangrijkste om te onthouden is dat de periode van de geschiedenis hebben we het over hier al eerder werd het kolonialisme en voor de grenzen van Guinee, Senegal, enz., werden gevormd. Je moet je voorstellen, dus een groot gebied zonder deze grenzen (maar ik zal natuurlijk verwijzen naar de namen van deze moderne landen voor het gemak van begrip).

Het begin van de Djembe
De West-Afrikaanse Mande rijk werd het begin gevestigd in de 13e eeuw door een legendarische krijger genaamd Sunjata. Op het hoogtepunt, in de 14e tot 16e eeuw, het was een zeer machtig rijk en had uitgebreid naar Gao in het oosten (vlakbij de Niger rivier aan de Mali / Niger grens), Timboektoe in het noorden en helemaal Westen naar het Atlantische kust.
In de Mande samenleving, waren er vier klassen van erfelijke professionele ambachtslieden, smeden-beeldhouwers (numu), leerbewerkers en pottenbakkers (karanke), muzikanten / zangers (Jeli) en redenaars (FINA). Er wordt gedacht dat drummen nauw verbonden is met de smid / beeldhouwers en gaat duizenden jaren terug, lang voor de Mande rijk werd gevormd. De Jeli, beschouwd als de hoeders van de Mande muziek en orale tradities, speelde de balafoon, Koni en Kora. Zij waren een zeer belangrijk onderdeel van de Mande cultuur en maatschappij en werden begeerd door de koning.

Etnische Muziek en Instrumenten
Er is een duidelijk en fundamentele onderscheid in de samenleving tussen de Mande Jeli en nonjeli muzikanten, de Jeli hebben de plicht om hun leven te wijden aan muziek en dit zal worden overgedragen van generatie op generatie. De nonjeli echter vaak geconfronteerd weerstand van hun familie als ze besloten hun leven te wijden aan muziek. Ze hebben ook de neiging om te werken in nonjeli sferen van muziek (zoals de djembe en drums).

No comments:

Post a Comment